Fotoverslag

van de Bijbel- en maismeeluitreiking in Phumzile

Op 26 maart 2020, de laatste dag voor de lockdown in Zuid-Afrika, hebben we in Phumzile, een hoofdzakelijk zwarte gemeenschap nabij Rayton en ongeveer 10 km bij Refilwe vandaan, een Bijbel- en maismeeluitreiking gedaan. Phumzile is een nieuw gebied voor stichting Bethlehem wat activiteiten betreft. Het gebied is van oorsprong een plek waar mensen wonen die in deze buurt hun werk hebben (in verband met de reisafstand woon-werkverkeer), maar ergens anders hun vaste woonplaats hebben.  Inmiddels is het uitgegroeid tot een gebied waar mensen met diverse nationaliteiten wonen, waarvan 90% werkeloosheid is. Sinds ongeveer 3 jaar is er een dominee, pastor Jan, van de zevendedagadventisten werkzaam binnen deze gemeenschap.

De locatie waar de uitreiking heeft plaatsgevonden. Het gebouwtje op de achtergrond wordt door pastor Jan gebruikt als kerkgebouw.

Op bovenstaande foto is een luchtfoto van Phumzile te zien. Helemaal bovenaan in het midden staat het kerkgebouwtje waar de uitdeling was. Op deze locatie wonen, volgens communityleider Mabuza, tussen de 3000 en 5000 mensen.​​​​​​​

Een foto van enkele 'huisjes' waar veel mensen in wonen...

De dag ervoor hebben we Bijbels opgehaald in Johannesburg, omdat de voorraad niet toereikend was.

Alle Bijbels werden eerst nog gestempeld door Carianne en Teunie.

En er werden 500 meditaties geprint en in hoesjes verpakt.

De eerste mensen kwamen afwachtend aanlopen.

Nadat er door Ally (voorzitter van bestuur Refilwe Orphan Care – ROC, hij staat naast ouderling Boer)  namens ROC en Bethlehem Mission en iemand van Phumzile een toespraak was gehouden, sprak ouderling Boer ook enkele woorden, vertaald door Ally. Hij las in het Engels Psalm 123 en ging voor in gebed. Daarna las een  vrouw die de leiding had, waarschijnlijk een leidster van de community,  de namen voor van een tevoren opgestelde lijst.

De maismeelzakken van 12,5 kg werden tijdens het uitdelen gelost door het team van de Spar uit Cullinan, de vaste leverancier van het voedsel voor de gaarkeuken in Refilwe.

Ouderling Boer haalde in zijn meditatie twee voorbeelden aan van genezingen van zieken door de Heere Jezus, zie Lukas 5: 12-15 en Lukas 5: 18-26. Hierna werden de Bijbels aangereikt door Moses, iemand uit het bestuur van ROC, waarna de mensen de zak maismeel meekregen. We hadden op verzoek van pastor Jan de Bijbel in drie talen meegenomen: Shona, Chichewa en Sepedi. Daarnaast hadden we nog extra Bijbels in het Engels, Setswana en Afrikaans meegenomen. In totaal zijn er bijna 600 Bijbels uitgedeeld. We hopen en bidden dat het Woord zijn ingang mag vinden in de harten van deze mensen.

Er ontstond een paar keer onenigheid over de namen op de lijst. Voornamelijk de buitenlanders (uit Malawi en Zimbabwe) voelden zich buitengesloten, maar we konden de gemoederen sussen. Toen dit zich toch weer een keer herhaalde, werd besloten om de vrachtwagen te sluiten en te laten vertrekken. Zover we konden zien waren de meeste mensen die op de lijst stonden voorzien van maismeel. Nadat de vrachtwagen vertrokken was, werd door pastor Jan besloten om alleen nog de Bijbels uit te delen. Het werd een complete run op onze auto. Iedereen wilde nog een Bijbel hebben. De Bijbels waren dan ook in korte tijd op, waarna de rust weerkeerde.

De persoon die tegen de auto staat is pastor Jan. Deze man woont in Rayton, dichtbij Phumzile, waar hij ook werkt.

Het Spar-team.

​​​​​​​