Even een berichtje...

vanuit de craft class in Hammanskraal!

Elke week gaan we met een grote krat wol naar de Garden of Hope. Wat zijn de grannies blij als we komen! Soms begroeten we ze op de tuin. Dan helpen we even mee water geven of onkruid trekken. Als het pauze is, gaan we met elkaar naar de schaduwplek. Overal moet ik dan even kijken, iedereen showt mij wat ze hebben gemaakt.

De breiringen zijn echt een succes! We hopen de grannies nu te leren hoe ze een sjaal kunnen breien op een breiring. Het maken van mutsen en sokken hebben ze al onder de knie. Twee vrouwtjes maken van hun wol mutsen in kleuren van een school en die verkopen ze. De bedoeling was dat iedereen 1 breiring zou krijgen, maar in de praktijk heeft bijna iedereen 1 set breiringen van verschillende groottes. Namens al de grannies hartelijk dank voor al de breiringen!

Ook zijn we begonnen om de grannies elke maand een opdracht te geven. We merken dat ze dit erg leuk vinden en zijn eenvoudig begonnen. De eerste opdracht was het maken van een waslap. En 4 weken later zagen we 35 waslappen. We hadden zelf ook 3 voorbeelden gemaakt. Je ziet dan dat de vrouwen na gaan doen wat wij gemaakt hebben. Steeds zeggen we tegen hen: “Alles is goed, als het maar een waslap is.” Als beloning kregen ze zeep.

De tweede opdracht was weer het maken van een waslap. Deze keer deelden we andere kleuren uit. En ja hoor, wat we al gedacht hadden gebeurde. Na een maand waren er een paar grannies die hun eerste waslap inleverden. Nee, die accepteerden we niet. “De volgende keer laat u de tweede waslap zien, dan krijgt u alsnog een beloning.” Deze keer deelden we tandpasta uit als cadeautje.

Daarna lieten we de derde opdracht zien, een onderzetter met houten kralen. We hadden pakketjes met katoen en kralen gemaakt voor de grannies. En ja hoor, 10 januari kwamen ze trots de onderzetters aan ons laten zien! Ze kregen van ons een potje Zambuk (soort EHBO-zalf) die veel gebruikt wordt in de gebieden.

De nieuwe opdracht is een Bijbelomslag. Ze zijn er nu druk mee bezig en helpen elkaar. Het geeft binding onder de grannies! Deze week hopen we weer een 'zonnestraaltje' mee te geven aan iedereen die een Bijbelomslag gemaakt heeft. We hebben gedacht aan kaarsen, omdat er vaak load shedding is. Dit zijn periodes dat er geen elektriciteit is. Ook hopen we er een labeltje op te plakken met de woorden: Lefoko la gago ke lobone lwa dinao tsa me, le lesedi la tsela ya me. De vertaling hiervan kunt u lezen in psalm 119:105.

Else Lokerse