Ben je nog gezond?

Normaalgesproken vraag je bij een ontmoeting hoe het met iemand gaat. Maar de laatste tijd is dit hier in Zuid-Afrika vervangen door: ‘Ben je nog gezond?’

De aanleiding hiervoor is de grote toename in coronabesmettingen tijdens de afgelopen weken, met name in de provincie Gauteng waar wij wonen. De maatregelen worden weer aangescherpt. Ons werk is voor een deel opnieuw stil komen te liggen.

Vaak moet ik terugdenken aan vorig jaar maart, toen we ons in een vergelijkbare situatie bevonden. Met het grote verschil dat er nu veel mensen ziek zijn, ook dicht om ons heen. In Gauteng is het aantal besmettingen hoger dan de voorgaande golven en zijn de ziekenhuizen weer overvol. Alhoewel het niet onverwachts is en we er bij ons vertrek uit Nederland al rekening mee hielden dat dit zou kunnen gebeuren, is het toch weer omschakelen. Nadat we twee maanden lang redelijk normaal de kinderprogramma’s hebben kunnen draaien, is dit nu opnieuw niet meer mogelijk.

17 juni hebben we in Refilwe nog wel een Bijbelklas kunnen houden voor de volwassenen en de kinderen, maar nu kunnen we niet meer met de kinderen bijeenkomen vanwege de maatregelen en ziekte onder de medewerkers. Zoals het er nu uitziet, zal dit in ieder geval tot en met de schoolvakantie in juli zo blijven. Met elkaar hebben we gekeken en overlegd wat we nog wél kunnen doen. We hopen in Refilwe en Hammanskraal Bijbelverhalen op papier uit te delen aan de kinderen. Zij krijgen in namelijk nog wel eten bij de gaarkeukens, al kan dit ook nog veranderen de komende weken. Op deze manier kunnen we ze toch nog iets meegeven van de Bijbel.

Verder werken we grotendeels weer thuis. We bereiden de Bijbelverhalen voor die we uitdelen, doen taalstudie en vertaalwerk en voeren administratieve werkzaamheden uit die normaalgesproken vanwege tijdgebrek vaak blijven liggen.

Hopelijk kunnen we na de schoolvakantie de kinderprogramma’s weer opstarten. In het bijzonder bidden we om bescherming en bewaring in deze tijden van ziekte. De kinderen en volwassenen hebben de afgelopen maanden het Woord weer gehoord. Voor ons is het op dit moment niet mogelijk om het normale evangelisatiewerk te doen, maar de Heere is machtig om de geschiedenissen uit de Bijbel die we de afgelopen periode verteld hebben en die we hopen uit te delen, te zegenen. Hij alleen kan de vrucht geven, en daarbij staat een lockdown niet in de weg. Wilt u bidden dat het Woord gezegend mag worden?

Carianne van Holst

Kinderprogramma in Refilwe