zomervakantie

op basisscholen in Zuid-Afrika

Hoewel ik nu ruim een jaar in Zuid-Afrika woon en werk, verbaas ik mij als Nederlander nog steeds over de periode voor de zomervakantie op basisscholen. De officiële zomervakantie begint dit jaar op 5 december en duurt tot 15 januari volgend jaar. Dat is bijna 6 weken.
Aan het einde van de maand oktober werd het al een beetje rommelig. De kinderen moesten op school toetsen maken, ook op de basisschool, en waren dan vroeger uit. Na het maken van hun toetsen zijn de kinderen niet meer verplicht om naar school te komen. De scholen zijn open voor de kinderen die nog moeten van hun ouders of heel misschien zelf willen komen. Er worden echter geen lessen meer aangeboden en rond 10 uur/half 11 worden de kinderen weer naar huis gestuurd. Is de officiële zomervakantie dan al begonnen? Nee, want de kinderen schreven de laatste toets op 15 november. In de praktijk komt het er dus op neer dat de meeste kinderen vakantie hebben van 15 november tot 15 januari. Een paar welkome weken extra dus.

Mijn werk is om elke dag, na schooltijd, een programma aan de kinderen in Refilwe of Hammanskraal aan te bieden. We hebben daarvoor vaste tijden, gelinkt aan de schooltijden van de kinderen.
In Refilwe komen de kinderen uit de wijde omgeving na schooltijd naar de gaarkeuken voor een maaltijd. Nadat ze gegeten hebben, bieden mijn collega en ik een programma aan. Vanaf het einde van de maand november was het niet altijd duidelijk hoe laat de kinderen aan zouden komen, omdat ze eerder uit waren. We zorgden dan dat we ruim op tijd aanwezig waren. Dat ging prima en er waren veel kinderen tijdens de programma’s.

De laatste twee weken was het echter elke dag aanpassen en was het onzeker hoeveel kinderen er zouden komen. Toch hebben we in Refilwe mooie momenten gehad. Eén moment was afgelopen dinsdagmiddag. De kinderen die nog kwamen eten bij de gaarkeuken mochten zelf kiezen of ze naar ons programma kwamen of niet. We hadden een kinderbijbel en kleurplaten bij ons. Eén van de oudere meisjes heeft heel netjes in Sepedi het verhaal gelezen van de geboorte van de Heere Jezus. Tijdens het kleuren begonnen de kinderen uit zichzelf teksten op te zeggen die zij geleerd hadden voor de kerstbijeenkomst. Ook zongen zij een couplet van ‘Stille Nacht’ wat wij hen aangeleerd hadden. Dat zijn momenten dat ik denk: Uiterlijk gezien is mijn werk dit jaar niet voor niets geweest. Mocht de Heere het geleerde toch zegenen aan hun hart.

Teunie Oosterwijk