Bijbeluitreiking

tot verwondering en beschaming

Zaterdagmorgen droeg ik dozen naar de auto. Met vier andere medewerkers van stichting Bethlehem en Bethlehem Mission zou ik Bijbels uit gaan delen. Vele dozen met Bijbels en boekjes met de Heidelbergse Catechismus namen wij mee. Het was voor ons allen de eerste keer dat wij Bijbels uit zouden reiken op zo'n grootschalige manier. Niemand wist wat hem/haar te wachten stond. Hoeveel Bijbels zouden wij aan het einde van de morgen weer mee naar huis moeten nemen?

Na het inladen van alle dozen zaten wij bij elkaar om de Heere om een zegen te vragen. Dhr. C. Boer, voorzitter van Bethlehem Mission, las met ons Prediker 11. Daarna zei hij enkele woorden over vers 1: ‘Werp uw brood uit op het water, want gij zult het vinden na vele dagen.’ Brood op het water werpen lijkt nutteloos. Zo zien wij ook niet direct vrucht op het uitreiken van Bijbels. De Heere zal echter met het uitreiken van deze Bijbels doen wat Hem behaagt. In deze wetenschap reed ik hierna met mijn collega’s naar een plaatselijke supermarkt.

Bij aankomst plaatsten wij een tafel en legden er van alle meegebrachte talen* enkele Bijbels op. Ook de boekjes met de Heidelbergse Catechismus in enkele talen legden wij erbij. Wij waren hier nog maar net mee bezig, toen de eerste vrouw al naar ons toekwam. Zij vroeg mijn collega wat een Bijbel moest kosten. Hij gaf aan dat de Bijbels gratis waren en begon een gesprek. De vrouw zei: “Ik ga naar de kerk, maar ik heb geen eigen Bijbel. In de kerk kan ik alleen naar de dominee luisteren. Ik zou graag een Bijbel willen om mee te kunnen lezen in de kerk. In deze omgeving zijn geen winkels waar ze Bijbels verkopen in mijn taal. Dan moet ik ver reizen en ik kan de Bijbel niet betalen.” De strekking van dit gesprek hoorden wij nog diverse keren deze morgen. Misschien vraagt u zich af hoe duur zo’n Bijbel dan is?! Omgerekend kopen wij een Bijbel voor slechts €5,- in. Voor de meeste mensen hier is dat echter te duur..!

Na een kwartier stond er al een grote groep met mensen voor onze tafel. Het waren er zoveel dat ze een rij maakten. Voordat wij een Bijbel en een boekje met de Heidelbergse Catechismus gaven, probeerden we eenvoudig te vertellen over het Evangelie. Na een uur hadden wij van sommige talen al geen Bijbels meer. De mensen bleven komen en wij keken elkaar soms met verwondering aan. Na ongeveer anderhalf uur waren de Bijbels in de plaatselijke taal (Sepedi) bijna op. Hier hadden wij er veel van meegenomen.
Op dat moment kwam er een man die met één van ons een gesprek begon. Na het gesprek kreeg hij een Bijbel. Op dat moment vroeg hij of die mensen in de rij allemaal op een Bijbel stonden te wachten. Hij had dit niet eerder opgemerkt en had zelf niet in de rij gestaan. Hij wilde de Bijbel teruggeven, want hij kon de Bijbel niet aannemen als andere mensen wel in de rij stonden te wachten. Ik hoorde dit en gaf aan dat ik blij was met zijn eerlijkheid, maar dat hij deze Bijbel echt mee mocht nemen. Het was één van de laatste Bijbels in Sepedi en ik was bang dat de Bijbels op zouden zijn als hij aan de beurt zou zijn. Hij legde de Bijbel echter terug op de tafel en ging achteraan in de rij staan. Ik hield de voorraad Bijbels in Sepedi in de gaten en zag dat één van ons de laatste pakte om weg te geven. Op dat moment kwam er een vrouw aanlopen met een Bijbel in Sepedi. Ze wilde deze ruilen tegen een Bijbel in een andere taal. De man die achterin de rij was gaan staan, was eindelijk aan de beurt. Er was nog één Bijbel in Sepedi.., de Bijbel die was teruggebracht. Ik gaf hem deze Bijbel en vertelde hoe het kwam dat wij er nog precies één hadden. Hij zei: "Ik wist het wel, dat heeft de Heere gedaan, want ik geloofde." Beschamend…

Na twee uur reden wij met lege dozen naar huis. Alle Bijbels, uitgezonderd enkele Afrikaanse Bijbels, hadden wij uit mogen delen. Zo hebben wij deze morgen meer dan 200 mensen blij kunnen maken met een Bijbel. Wilt u helpen dat we dit werk voort kunnen blijven zetten? Maar wilt u bovenal bidden dat de Heere het werk zal zegenen. Dat de verbreiding van Zijn Woord mocht zijn tot uitbreiding van Zijn kerk in Zuid-Afrika!

Teunie Oosterwijk

* In Zuid-Afrika zijn er, naast het Engels en Afrikaans, 9 officiële inlandse talen. Al deze talen en enkele buitenlandse talen hadden wij meegenomen. Hierdoor hadden wij Bijbels in 13 verschillende talen bij ons. Afrikaans is de ‘dochtertaal’ van het Nederlands.