Noodkreet!

Help mee met het opknappen van verwoeste huisjes in Refilwe

‘Kom alstublieft helpen’. Ons zinken huisje is volledig weggevaagd door een storm, naast ons huisje nog vele anderen. Het woordenboek legt ons uit dat ‘storm’ een zeer hevige wind betekent. In Nederland kennen wij ook stormen, soms hevige stormen. De meeste mensen denken tijdens een storm “gelukkig zit ik warm binnen”. Midden februari stormde het ook rondom Pretoria. Heftige windvlagen en stortregens. Niet lang daarna ontvingen wij het eerste telefoontje: kom alstublieft helpen. Voor vele bewoners van Refilwe waren de gevolgen groot.

Aan het begin van deze avond rijden wij met enkele collega’s het gebied in. Het lijkt onwerkelijk. Verdwaasde mensen, huilende kinderen en knetterende elektrische leidingen.

Mensen die hun spullen proberen te redden door zeilen te spannen over hun matrassen en kleding. In hun ogen las je grote reddeloosheid. Dakloos en hulpeloos. Hoe nu verder?

Samen met onze lokale collega’s worden er slaapplekken gezocht zodat er in ieder geval onderdak is voor de nacht. De volgende dag wordt de schade geïnventariseerd en zijn de meeste gemeenschapsleden de zinkenplaten en houten palen opnieuw in elkaar aan het zetten. Dit is niet voor iedereen zo. Sommigen van onze hoorders hebben geen huisje meer van zink en hout, daar hebben wij nieuwe eenvoudige huisjes voor aangeschaft.

De gevolgen van deze storm raakte ons diep. Het Bijbelse voorbeeld van ‘de wijze en dwaze bouwer’ is erg toepasselijk. Het is waar, de meeste zinken huisjes hebben geen vast fundament. De palen worden in de aarde geslagen zonder te verankeren in een fundering. Van dichtbij zagen wij dat één storm de houten palen doet breken als rietjes.

Als wij dit overzetten, hoe is ons huis gebouwd? Is het een huis van zaligheid of godsdienst gebouwd zonder het enige Fundament der zaligheid? Gebouwd op een zandgrond betekent een vermeende bekering, zonder in de eerste plaats het recht leren kennen van Gods deugden. Steunen op verstandelijke kennis zonder dat Gods Geest ons geleerd heeft over de diepte van onze ellende. Het inleven van onze volkomen verlorenheid en totale onmogelijkheid in onszelf. Het niet anders kunnen dan buigen voor een rechtvaardig God. Ware genade maakt echter arm, eerlijk en rusteloos in zichzelf. Ware genade zoekt de verlossing buiten zichzelf ìn een Ander. Namelijk ìn alleen het vaste Fundament de Heere Jezus Christus, Die een verberging is tegen de wind en een schuilplaats tegen den vloed.

Wat een noodzaak om te onderzoeken op welk fundament ons huis gebouwd is. Psalm 139:23-24: Doorgrond mij, o God, en ken mijn hart; beproef mij en ken mijn gedachten. En zie of bij mij een schadelijke weg zij; en leid mij op den eeuwigen weg.

Mogen wij op uw financiële steun rekenen om de huisjes op te knappen voor onze hoorders in deze gemeenschappen​​​​​​​?

Mathias Weststrate namens het team