Hemelvaartsdag 2019

From bread to the Bread

Op Hemelvaartsdag was er twee keer een Bible class in Refilwe. ’s Morgens met de granny’s (oude vrouwen) en ’s middags met de kinderen. In onze eigen gemeente in Silverton hadden we ’s avonds pas kerk. Voor ons was het extra bijzonder, omdat onze dochter met haar gezin hierbij aanwezig was. Zij wilden ook graag een Bible class bijwonen. Ziet u het voor u, een blank meisje van 3 en een zwart meisje van ongeveer dezelfde leeftijd? Ze moesten steeds aan elkaar voelen.

We deelden papieren uit om te beginnen met zingen, het lied Amazing Grace. Daarna begon ouderling Boer met gebed en schriftlezing. Het Schriftgedeelte werd eerst in de Sepedi taal gelezen door Portia, de manager van Refilwe Orphan Care. Daarna las ouderling Boer dit gedeelte in het Engels. De meditatie ging over Handelingen 1: 1-11;  de Hemelvaart van Christus. Na afloop hebben wij, als Hollanders, psalm 47:3 gezongen. We kregen een hartelijk applaus. Dat klinkt misschien raar, maar het is hier een teken van waardering. Ons zingen is bij hun vergeleken stijf, maar toch klonk het mooi.

Twee vrouwen kwamen hierna om de beurt van hun plek af en zongen een lied en vertelden iets over de Hemelvaart. Dit was goed te zien aan hun gebaren. Omdat ds. Weststrate pas geweest was en ze toen maismeel hadden gekregen, hebben we in overleg met Portia en Mmule besloten om iets anders te geven. Ze hadden voorgesteld om 2 kilo rijst en een braaipack te geven. Een braaipack is een zak met 2 kilo kippenvlees. De namen werden afgelezen om het eten op te mogen halen en de mensen kwamen met zulke blije gezichten naar buiten! Er zijn er veel die nooit vlees eten. We kregen allemaal dankbare reacties zoals: “God bless you!” of “We are so happy!” of op z’n Afrikaans “Ons sal lekker eet, ons is so bly met julle!”

Zo hebben ongeveer 158 mensen uit Refilwe het Woord gehoord over de Hemelvaart en komt de slogan van stichting Bethlehem tot uiting: from bread to the Bread!

Kees en Else Lokerse