Haak- en breiwerk

uit Nederland

Een aantal weken geleden hebben we tijdens de Bijbelklas in Refilwe een grote hoeveelheid brei- en haakwerk uitgedeeld. Op de foto’s hieronder kunt u zien hoe blij en verrast de mensen waren met hun muts, sjaal, sokken, kleding voor (klein)kinderen, etc. Misschien ziet u uw pronkstuk ertussen staan. Soms kregen we zelfs spontaan een knuffel uit dankbaarheid. Toen we na de Bijbelklas wegreden uit Refilwe zagen we één van de oude vrouwen lopen met haar sjaal nog om haar nek geknoopt, ondanks het feit dat het een warme dag was. Zo mooi vond ze hem! En een aantal weken later tijdens de handwerkklas droeg één van de vrouwen een poncho die ze gekregen had. Het maakte haar niet uit dat deze eigenlijk voor een kind bedoeld was en wat klein uitviel. Ze vond hem prachtig.

Deze uitdeelactie luidt tevens het einde in van het tijdperk waarin Stichting Bethlehem brei- en haakwerk meenam naar Zuid-Afrika om dit daar uit te delen. Dit omdat dit praktisch niet meer mogelijk is (onder andere wat betreft de opslag en het vervoer) en de stichting in een nieuwe fase van ontwikkeling terecht is gekomen. Mede namens de lokale bevolking willen we u hartelijk danken voor uw inzet en de vele uren die er in de haak- en breiwerken gestoken werden. Het werd erg gewaardeerd!

Carianne van Holst