Bijbelklas

voor grannies

Bijbelklas in Hammanskraal

Elke tweede vrijdag van de maand

Het is weer de tweede vrijdag van de maand. Dan is er de bijbelklas in Hammanskraal. In de mand ligt de Setswane Bijbel, het boekje van David en ook extra Bijbels in verschillende talen: Setswane, Sepedi, Tsonga en ook nog een paar Engelse Bijbels.
In Hammanskraal aangekomen zitten de grannies al gezellig onder het afdak op ons te wachten. De lijst met de datums van de bijbelklassen in de kookhut wordt regelmatig geraadpleegd en ze zien uit naar onze komst. Na de begroeting en een algemeen geselsie worden de nieuwe grannies door Mma Anna naar voren geroepen. Ze krijgen een Bijbel in de door hun gekozen taal. Wat zijn ze er blij mee!

Ondertussen hebben ze allemaal de Bijbels tevoorschijn gehaald en proberen ze het genoemde hoofdstuk op te zoeken. Helaas lukt dat maar bij weinigen. We gaan daarom het hele rijtje af en helpen om Bijbelhoofdstuk te vinden. Tijdens het lezen kijken en lezen ze allemaal mee. Velen luisteren met de opengeslagen bijbel op hun schoot omdat ze zelf niet kunnen lezen. Met de behandeling van de stof word er goed geluisterd en met het hoofd geknikt als ze het begrijpen. We proberen zoveel mogelijk eenvoudige voorbeelden te noemen uit het alledaagse leven. Er wordt geëindigd met het lezen van een psalm. Nu wordt er aan een granny gevraagd om te lezen. De keus is niet groot wegens de vele ongeletterdheid. Na het lezen gaan we allemaal staan en word het ‘Onze Vader, Het Rraeetsa’ eerbiedig door allemaal opgezegd.
Ten slotte wordt een lied ingezet. Een voorzanger begint waarna de rest de woorden herhaalt. Voor ons ook makkelijk om mee te zingen. De les is voorbij en we worden hartelijk bedankt!

Nu wordt door velen de handwerkjes voor de dag gehaald. Het haken van mutsen wordt veel gedaan, maar ook dekens worden gehaakt en een enkeling probeert een baby truitje te maken. Degenen die wat af hebben, mogen twee bolletjes wol kiezen uit de voorraad wol.

Nu gaan we allemaal de tuin in. Trots wordt aan ons de verschillende tuinen aangewezen. Ze werken allemaal in groepjes. Groenten zoals bieten groeit er heel goed. Ook aan spinazie ontbreekt het niet.
Het is tijd om weer naar huis te gaan. Wat geeft het een voldoening om iets te mogen betekenen in het leven van deze oude mensen. Mochten deze eenvoudige bijbellessen gezegend worden.

Ria Schinkel