Een ochtendje craftclass

of handwerken in Hammanskraal!

Als we aankomen begroet ik iedereen persoonlijk en maak gelijk een praatje. Vele vrouwtjes zitten al gereed met een tasje vol handgemaakte spullen. Inmiddels is de groep iets groter dan de eerste keer dat ik kwam. Als er nieuwe vrouwen zijn, mogen ze een bol wol kiezen en een haaknaald of 2 breinaalden. Uit de tassen komen de mooiste handwerken tevoorschijn en er wordt gevraagd of ik een bepaalde kleur bij me heb of een dikkere naald. Er zijn vrouwen bij met wel 3 gehaakte kleden bij zich. Aan de hand van de bol die ze kunnen kiezen, gaan ze verder met hun kleed, muts, rokje of mat. De ene keer beginnen we rechts met uitdelen van de bollen wol en de andere keer links. Ik wil graag zien wat ze hebben gedaan met de wol, daarna mogen ze een bol kiezen. Alles wordt netjes genoteerd en soms krijg ik draadjes mee, om op zoek te gaan naar de juiste kleur. Het is op deze manier echt leuk, omdat iedereen echt wat moois maakt naar eigen smaak. Meestal hebben we ook even schik, omdat ik dan show met een hoed of schoen die ze hebben gemaakt. Als iedereen aan de slag is, krijgen ze limonade en wat lekkers. Het is op zo’n ochtend echt een verwenochtend! Soms wil bijna iedereen witte wol en als ik de kleur die ze willen niet meer heb, dan noteer ik het. Als ik weer kom, al is het zomaar voor een bezoek aan de tuintjes, dan krijgen ze hun bol. Als ik op zo’n ochtend nog wat bestellingen heb genoteerd, zoek ik mijn man op en nemen we afscheid. Jammer dat ik u niet kan laten zien hoe we uitgezwaaid worden. Met een blij gevoel ga ik weg. De vrouwen hebben het naar hun zin en ik heb een bult energie gekregen. Een week later zie ik dat de kleden en andere creaties gegroeid zijn.

Bij de eerste keer wol inkopen ging ik uit van de kleuren die ik mooi vond. Iemand maakte me er op attent dat Afrikaanse vrouwen van felle kleuren houden. Daar zat ik dan met pakken wol met zachte tinten! Dus ging ik nog vlug naar de winkel om de felle kleuren aan te schaffen. Maar welke kleuren waren er het eerste op? De kleuren die ik het mooiste vond! Inmiddels hebben we een grote collectie met allerlei kleuren, echt voor ieder wat wils!

Hartelijke groet, Else