Een kijkje in de moestuin in Refilwe...

...bij onze tuinman, Elifaz!

In Refilwe is de gaarkeuken, waar elke dag ongeveer 250 (wees-)kinderen eten krijgen, met daarachter een grote moestuin. Toen ik er voor het eerst kwam, was de tuin wat woest en vroeg dringend om onderhoud. Elifaz, de tuinman, doet er nu zijn werk, soms met behulp van een boy. Elifaz is elke keer blij als hij ons ziet. Samen doen we af en toe een boodschap en schaffen we iets aan voor in de tuin zoals netten, gereedschap, ijzerdraad, stokken of mest. Zo kom ik ook met allerlei mensen in aanraking in de verschillende shopjes in Refilwe. De tuin ligt er nu, vijf maanden later, netjes bij.

Daarnaast doet Elifaz kleine reparaties in Refilwe, zoals het vervangen van gebroken ruiten bij onze grannies. Maar vraag aan Elifaz niet om spinach (Afrikaanse spinazie) voor vier personen, want dat weet hij niet zo goed. Hij gaf mij op die vraag vier flinke bossen mee, voor vier grote gezinnen. Die heb ik vervolgens maar weer uitgedeeld.

Het doet mij goed dat de tuin er goed uitziet en dat de gaarkeuken er nu ook van mee-eet. Zo komt er niet alleen maïspap, maar ook lekkere verse groente, zoals spinach, rode bieten of wortels op het menu. Ook halen Else en ik soms snel een bos groente bij Elifaz als we op bezoek gaan bij een granny. Zij zijn ontzettend blij met een bos spinach of iets dergelijks. Het is dan net of ze een bos bloemen krijgen. Zo heeft de tuin ook een dubbele functie. En door middel van de tuin brengen we ook weer de kleine b naar de grote B. From bread to the Bread. Van brood naar het Brood. We proberen met het voedsel ook de Boodschap te brengen in de soms zo schrijnende omstandigheden. Mag het gezegend worden tot Zijn eer en uitbreiding van Zijn Koninkrijk.

Kees Lokerse