Een gevulde kruiwagen

Voedseluitreiking in Refilwe

Als je Refilwe inrijdt, kun je al snel zien dat het drukker is dan gemiddeld op de wegen. Veel mensen lopen aan de kant van de weg met een kruiwagen. Allemaal op weg naar het wijkcentrum waar Refilwe Orphan Care samen met Stichting Bethlehem haar werk mag doen. Vandaag is er een voedseluitreiking. Dat zorgt voor drukte op de wegen. Moeders en oma’s en andere familieleden zijn al vroeg op de been. Het zijn de families waarvan de kinderen ook iedere dag een maaltijd ontvangen en verschillende keren in de week een Bijbelklas bezoeken. De kruiwagen is nu nog leeg, maar wordt hopelijk vandaag weer gevuld met voedsel voor de komende maand.

Op het grasveld voor het gebouw staat inmiddels ook een stapel stoelen klaar. De kruiwagen wordt aan de kant gezet en de mensen nemen hun plekje in, her en der verspreid over het veld. Rond half tien is het grasveld vol gedruppeld. Hoewel, vol? Later blijkt dat gedurende de meditatie de toestroom volgt.

Zendingswerker Bolier begint de meditatie met gebed. Hoewel het altijd bijzonder is om elkaar na een maand weer te ontmoeten, was het deze keer zeker het geval. De vorige avond raasde er namelijk een storm over het dorpje Refilwe. Verschillende shacks zijn compleet verwoest. Anderen hadden te maken met veel wateroverlast in hun huisje. Alle spullen zijn nat geworden en moeten vandaag weer drogen in de zon. Gelukkig zijn er (voor zover we weten) geen mensen om het leven gekomen. Wel is er veel schade en vraagt dit de komende dagen en weken om veel reparatie van de shacks.

De geplande Bijbelklas over Genesis 3 : 8-10 krijgt nu een dubbele waarde. Adam en Eva hoorden de stem van de HEERE God aan de wind des daags. De wind was in de afgelopen 24 uur ook duidelijk te horen in Refilwe. Wat heeft de Heere te zeggen met deze tegenslagen? En hoorden we daar ook Gods stem in?

Als er een vraag wordt gesteld, klinkt uit veel monden het ‘eeee’ als bevestigend ‘ja-antwoord’.  Of het ook echt landt in de harten blijft moeilijk om te zeggen. De buitenkant en de binnenkant van een mens kunnen in zoveel opzichten van elkaar verschillen. Soms denk je dat mensen vooral komen voor het vullen van ‘brood’ voor in de kruiwagen. Tegelijkertijd kun je blij worden als er een Bijbel uit een verfrommeld tasje tevoorschijn komt. Uit alle vouwtjes blijkt dat mensen deze Bijbel vaker open doen dan alleen tijdens de voedseluitreiking.

Na de meditatie wordt één voor één de namen voorgelezen van de families. Per familie gaan er een zak mieliemeel, rijst, olie, wasmiddel en nog wat andere noodzakelijke levensbehoeften mee. Nu is het de kunst om dit ‘brood’ te verdelen over de komende maand, zodat aan het einde het voedselpakket niet nog een stukje ‘maand’ overblijft. Dat blijkt in de praktijk best ingewikkeld te zijn.

Wat een dierbare genade dat wij voor het geestelijke Brood niet bang hoeven te zijn voor een beperkte voorraad. Wie van dit Brood eet, zal in der eeuwigheid niet hongeren. Wat is dat een onverdiende weldaad. Wat is te wensen dat de Heere deze eenvoudige middelen wil zegenen.

Lianne de Baat