Een dag om niet snel te vergeten

Refilwe 5 maart

Dinsdag 5 maart werden we opgeschrikt door een dringend telefoontje van Portia, de manager van Refilwe. Ze vroeg of we iets konden betekenen als Bethlehem Mission. Wat bleek, de nacht ervoor was er een huisje (shack) in de wijk in brand gestoken met 3 kinderen erin. Gelukkig werden ze op tijd gewekt door de buren. Alleen het slaapvertrek is verbrand. Naar we later hoorden was het waarschijnlijk uit wraak om iets in de relationele sfeer.
Woensdag zijn we samen met Portia en Teunie naar de plaats geweest om te zien wat er was gebeurd en wat we konden doen. Ook Salome ging mee, de caregiver die verantwoordelijk is voor de kinderen uit dit gezin, wat bestaat uit moeder, 3 dochters van 20, 16 en 15 en een zoontje van 7. Midden tussen de opeengepakte huisjes was een zwart geblakerd gat waar eens de slaapplek was van de kinderen. Het is een wonder dat er niet meer verbrand is. De moeder was afwezig maar een tante die er naast woont, heeft verteld wat er is gebeurd. Met benzine is de boel in brand gestoken, met de bedoeling dat de kinderen zouden omkomen. Er was duidelijk een benzinegeur geroken en de buren hadden iemand weg horen rennen. Na gevraagd te hebben naar de eerste levensbehoeften, zijn we naar een “shackbuilder” gereden om een nieuwe shack te bestellen, en langs een beddenshop in Refilwe zelf. ’s Middags zijn door Else en Teunie schooluniformen gekocht. Omdat het nacht was , zijn alle schoolkleren verbrand.
Donderdag rond 10 uur stond er een nieuwe 2-kamer shack en hebben we de bedden gebracht. Eén van de meiden was getraumatiseerd en wordt ’s nachts wakker, vertelde haar moeder, die nu thuis was. We hebben met de moeder gepraat en geprobeerd te wijzen op Hem, Die hun leven heeft gespaard. En ook dat alleen Hem de dank toekomt! Maar ook dat het geld waar we de spullen van hebben gekocht, niet van ons is maar van Hem, van Wie al het goud en zilver is. En dat er in Holland harten geneigd worden om geld te geven voor deze doelen.
Van deze gelegenheid hebben we ook gebruik gemaakt, via de kinderen, om Sepedi-Bijbels achter te laten, die dankbaar aanvaard werden.
Hopelijk mag deze daad van barmhartigheid in de vorm van de kleine b leiden tot de grote B en mag het gestrooide Zaad vallen in wel toebereide aarde en rijke vrucht voortbrengen. Mag het zijn tot Zijn eer en uitbreiding van Zijn Koninkrijk!

Kees Lokerse