Dagelijks leven

Een inkijkje in  het leven van familie Bolier

Wij wonen in Rayton, een relatief rustig dorp in de buurt van een deel van ons werkveld. Rayton ligt namelijk naast Phumzile en op 15 minuten rijden van Refilwe. Alleen Hammanskraal ligt wat verder weg. Dat kost ons ruim een uur, als het verkeer meewerkt. In Rayton zijn er naast huizen twee tankstations, een supermarkt, een garage en nog wat kleinere winkels. Kapper, huisarts, doe-het-zelver: het is allemaal in de buurt.

Op de hoek van de Oakley Street en de Prinsloo Street staat het huis waar wij in mogen wonen. Het huis is in eigendom van Stichting Bethlehem. Het is een heerlijk en ruim huis, waar zich bijna alles op de begane grond afspeelt. Er zijn twee kleine kamertjes op de eerste verdieping – een kleine uitbouw naar boven, boven onze 4 slaapkamers. De slaapkamers bevinden zich allemaal in één ‘vleugel’ van het huis, zodat we die ’s nachts eenvoudig kunnen afsluiten met een traliedeur – tegen ongewenst bezoek. In de nacht gaat ook altijd het alarm aan, in de tuin en in het overige deel van het huis. Mocht het alarm afgaan, dan staat – na een belletje – de beveiliging binnen afzienbare tijd op de stoep.

Ondertussen staan onze Hollandse meubeltjes verspreid door het huis. En ook zijn hier en daar al wat kleurtjes veranderd om het iets meer naar onze eigen smaak te maken. Een grote verandering was de boekenkast. We hebben door de tijd nogal wat boeken verzameld en die hebben natuurlijk een fatsoenlijke bergplek nodig. Daarvoor hebben we een grote boekenkast geplaatst in het midden van de groot uitgevallen woonkamer. Bijkomend voordeel: nu hoeven we in de winter maar een klein stukje van ons huis te verwarmen. En koud kan het hier worden zeg! Buiten, maar met een enkel beglaasd, ongeïsoleerd huis daarom ook binnen.

Onze kinderen gaan vanaf hun zesde levensjaar naar de CVO Skool, een kleinschalige, christelijke school aan de oostkant van Pretoria. Daar krijgen ze in relatief kleine klassen van een juf les in bijvoorbeeld Afrikaans, Engels, Wiskunde, Skrif, Wetenskap, Christelike lewensvaardigheid, Kuns en Bybel. Iedere schooldag wordt hier geopend met een ‘wyding’. Alle kinderen dragen een schooluniform.

Op zondag gaan we altijd naar onze gemeente in Silverton. Silverton is ook een wijk in Pretoria, op een half uur afstand van Rayton. De morgendienst begint om half 9. Na de morgendienst hebben de oudste kinderen zondagsschool. Daarna rijden we weer naar huis om even later weer terug te keren voor de middagdienst om 4 of 5 uur, afhankelijk van het seizoen (en hoe laat het donker wordt op de wegen).

Van en naar al die plekken gaan we met de auto. We hebben onze hollandse fietsen wel meegenomen, maar fietsen doe je hier niet veel (lees: bijna nooit). Al met al zijn het heel wat kilometers die je per week aflegt. Iedere dag naar school, afwisselend naar Hammanskraal en Refilwe en dan iedere zondag naar Silverton. Om ons naar al die plekken te brengen hebben we een privé-auto en een auto die we mogen gebruiken van Stichting Bethlehem. De laatste is een ‘bakkie’ – een Ford Ranger – en dat is geen overbodige luxe als je rond moet rijden over vervallen zandweggetjes in het regenseizoen!

Het eten is hier in Zuid-Afrika niet heel veel anders dan in Nederland. Dat kan natuurlijk aan onze oerhollandse huiskok (mama) liggen. Maar ook het de basissoorten brood, fruit, groenten en vlees die hier standaard in de winkel liggen zijn wel vergelijkbaar met die in de hollandse schappen. Met deze ingrediënten weet Heleen altijd weer een heerlijke maaltijd op tafel te zetten. Aardappels, wortels, broccoli, bloemkool, lasagne, spaghetti, soepen, nasi, of heerlijke zelfgemaakte pizza met vers brooddeeg uit de plaatselijke supermarkt.

Nou, nu weten jullie een beetje over ons dagelijks leven in Zuid-Afrika. Ons hoor je niet klagen!

Job en Helene Bolier

& kinderen